Używamy jedynie niezbędnych plików tekstowych zwanych "cookies" ("ciasteczka"). Więcej w naszej polityce prywatności >>

MATEMATYCZNE PRETEKSTY

 
Konkurs Matematyczne Preteksty

to ogólnopolska zabawa matematyczna z elementami rywalizacji.



Jest on inny
niż większość dotychczas zainicjowanych i funkcjonujących konkursów matematycznych czy olimpiad.
     Wszystkie wspomniane wyżej, wspaniałe, inicjatywy mają na celu odkrycie tych, którzy w matematyce są najlepsi z najlepszych i już posiedli wyjątkowe umiejętności i wiedzę. Dzięki takim inicjatywom możemy cieszyć się, że mamy takich ludzi i że często bywają oni najlepsi nie tylko w Polsce ale i w świecie!
     Takich osób jest jednak niewiele, a niestety spora część uczniów nadal patrzy na matematykę z niechęcią.
     Zawsze mnie to bolało i stale staram się to zmieniać, już dawno temu dołączając do rzeszy tych, którzy także myślą i działają w podobny sposób, np. organizując konkursy popularyzujące matematykę, skierowane do szerokiego grona uczniów!
     Mam nadzieję, że również my w jakimś stopniu przyczynimy się do zmiany nastawienia do matematyki a organizatorzy tradycyjnych konkursów i olimpiad będą mieli niedługo znacznie więcej uczestników niż dotychczas.

Do naszej zabawy zapraszamy wszystkich uczniów,
nie tylko tych, którzy zdobywają laury obecnych konkursów matematycznych!
     Nasz konkurs, poprzez charakter zadań i punktację, chce zachęcić wszystkich uczniów, szczególnie tych, którym już słowo "matematyka" kojarzy się niezbyt miło, do spojrzenia na matematykę szkolną z innego punktu widzenia i przekonania się, że jest ona prosta, piękna, interesująca i radosna a zabawa nią może sprawiać sporo frajdy i satysfakcji.



 



Bardzo wiele korzyści!
     Choć wspomniana zmiana nastawienia do matematyki (jej polubienie - otwarcie się na nią) jest najważniejszym efektem naszej zabawy, bo pozwala uwierzyć we własne siły, a więc daje najlepszą motywację do pokonywania trudności i totalną zmianę w podejściu do przedmiotu, to korzyści z udziału w Konkursie jest znacznie więcej!

     Najważniejsze z wielu pozostałych korzyści to:
1) dodatkowe powtórzenie materiału przed egzaminem kończącym etap edukacji szkolnej uczestnika czyli przed Sprawdzianem w klasie szóstej, Egzaminem gimnazjalnym czy Maturą, w sytuacji dużo większej, pozytywnej motywacji, po której z pewnością można oczekiwać dużo lepszych efektów.
     Analiza sprawozdań CKE z wyżej wymienionych egzaminów, z kilku ostatnich lat, pokazuje, że "najbardziej niepokojące są jednak wyniki uzyskane za rozwiązanie zadań sprawdzających umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce" a uczniowie "gorzej rozwiązują zadania otwarte, wymagające twórczego, niealgorytmicznego myślenia".
     Nasze zadania zdecydowanie łączą wiedzę z praktyką a do ich rozwiązania potrzeba twórczego, niealgorytmicznego myślenia. Wyprowadzają uczniów w pole ... matematyki!

2) odkrycie dotychczas ukrytych talentów matematycznych.
     Z wielu rozmów z koleżankami i kolegami, odbytych podczas kilkuset warsztatów, przeprowadzonych w różnych miejscach Polski, wynika, że dostarczając różnych bodźców możemy odkryć u uczniów umiejętności matematyczne, których nie spodziewalibyśmy się u nich, sądząc po dotychczasowych ocenach szkolnych.
     Dajmy im więc szansę w innej sytuacji - niech odkryją przed nami swoje matematyczne talenty!

3) wzrost efektów kształcenia jest jedną z najbardziej oczywistych korzyści.
     Uczniowie chcący(!) pobawić się w naszej zabawie, z pewnością poprawią swoją znajomość z królową nauk, a co za tym idzie, osiągną lepsze efekty także z pozostałych przedmiotów (jak wiadomo, większość osób zaprzyjaźnionych z matematyką zazwyczaj nie ma problemów z innymi przedmiotami w szkole),

4) jeżeli w naszej zabawie wezmą udział wszyscy uczniowie szkoły to ich wyniki będą ciekawym materiałem informacyjnym dla placówki.

I jeszcze jedna korzyść!
5) uczestnik (albo Rada Rodziców, za niego) płaci tylko ... 1 zł!



Zapraszamy szkoły do zgłaszania swojego udziału w konkursie!

     Choć uczniowie samodzielnie zgłaszają się przez Internet to wcześniej muszą otrzymać [identyfikator szkoły] od koordynatora Konkursu w swojej szkole.

    Maksymalnie uprościliśmy pracę szkolnego koordynatora (w I etapie - tylko 5 minut przy komputerze i przekazanie uczniom 2 informacji), którą uhonorujemy drobnym upominkiem.
     Oprócz nagród dla uczestników mamy także nagrody dla szkół.


Piewsze kroki:
     Po upływie niżej wymienionych terminów, zgłoszenia szkół będziemy przyjmowali w miarę naszych możliwości. Jeżeli działa formularz zgłoszeniowy to przyjmujemy zgłoszenia.
     1) do 22 lutego lub 1 marca 2014 r. (w zależności od województwa) wysłać formularz zgłoszenia szkoły do Konkursu aby uzyskać [identyfikator szkoły].
     2) jednocześnie przekazać uczniom i rodzicom wstępne informacje o Konkursie i zaprosić ich do zapoznania się z nim przez Internet,
     3) przekazać uczniom i rodzicom [identyfikator szkoły], służący do indywidualnego zapisywania się uczestników (zapisy uczestników najpóźniej do 17 marca 2014 r.).

Zadania pierwszego etapu Konkursu są opublikowane od początku lutego br.

Dokładny harmonogram i inne informacje znajdują się w Regulaminie konkursu.
 



     Choć dokładamy wszelkich starań, aby wszystko przebiegało jak najlepiej, to jesteśmy tylko ludźmi a ludziom zdarzają się błędy - zwłaszcza przy pierwszej edycji konkursu :)
     Bardzo więc z góry prosimy o wyrozumiałość, gdyby pojawiły się ewentualne niedociągnięcia z naszej strony. Będziemy starali się naprawić je jak najszybciej.

Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do naszej zabawy,

Marek Matejuk


  • Dobre słowo
  • Korzyści z udziału
  • Zadania I etapu konkursu
  • Regulamin konkursu
  • Zgłoszenie szkoły do konkursu
  • Zgłoszenie uczestnika do konkursu
  • Przesyłanie odpowiedzi do zadań I etapu konkursu
  • Odpowiedzi do zadań I etapu konkursu
  • Odpowiedzi do zadań II etapu konkursu
  • Zwycięzcy konkursu
  • Zasięg konkursu
  • O konkursie - komentarz autora

  • Książka "Matematyczne Preteksty. 50 zadań"
  • inne matematyczne preteksty
  • wykład podczas XXIII SDM
  • warsztaty dla nauczycieli


  • Radosne Sześciany:



    W ramach XXIII Szkoły Dydaktyki Matematyki odbył się 04-09-2009, na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM w Poznaniu, wykład i warsztaty dla nauczycieli.
    wykład podczas XXIII SDM


    Wszelkie prawa zastrzeżone! Copyright © MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne.

    MATEJUK Książki i Pomoce Dydaktyczne
    ul. Wrocławska 45, 58 - 309 Wałbrzych
    tel. 74 843 43 09, 74 664 89 10, 513 131 163, faks 74 849 06 90, 74 664 89 10
    e-mail: list@matejuk.pl   www: matejuk.pl